ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОГО
ІНТЕРЕСУ УЧНІВ ІЗ БІОЛОГІЇ ЗАСОБАМИ ДИДАКТИЧНОЇ ГРИ
Поганий вчитель підносить істину,хороший вчитель її знаходить.А. Дістервег
Процес
навчання – це динамічна взаємодія (співробітництво, партнерство) учителя та
учнів, у ході якої здійснюється стимулювання і організація активної
навчально-пізнавальної діяльності школярів з метою засвоєння системи наукових
знань, умінь, навичок, розвитку і всебічної вихованості особистості.
Нам
відомо, що процес учіння є своєрідним процесом самостійного “відкриття” учнем
уже відомих у науці знань. “Коли говорять, - писав психолог С.Л.Рубінштейн, -
що людина як індивід не відкриває, а лише засвоює вже здобуті людством
знання..., то це, власне, означає лише те, що вона не відкриває їх для людства,
а особисто для себе повинна все таки відкрити або навіть “перевідкрити”. Людина
досконало володіє лише тим, що сама здобуває власною працею”. Процес цей має
три взаємопов`язані стадії:
§
На першій стадії відбувається сприйняття, осмислення і
запам`ятовування матеріалу, що вивчається, або засвоєння теоретичних знань.
§
На другій стадії засвоюються навички і вміння практичного
застосування знань, що вимагає проведення спеціальних тренувальних вправ.
§
На третій стадії здійснюється повторення, поглиблення і
закріплення знань, удосконалення практичних умінь і навичок.
Тобто,
для того, щоб оволодіти новим матеріалом, учневі необхідно здійснити повний
цикл навчально-пізнавальних дій: сприймання нового матеріалу, його первинне і
наступне осмислення, запам`ятовування, вправляння в застосуванні теорії на
практиці, повторення з метою поглиблення і засвоєння знань, умінь і навичок.
Гра у навчальному процесі створює мотивацію, близьку до природної, збуджує
інтерес, підвищує рівень навчальної праці, розвиває комунікативні навички.
Порівняно з іншими формами навчання й виховання, перевага гри полягає в тім, що
вона досягає своєї мети непомітно для вихованця, тобто не потребує ніяких
способів насильства над особистістю дитини.
Гра ні в якому разу не терпить
примусу і є процесом суто добровільним. Гравці не ставлять перед собою ніякої
дидактичної мети і завдань, їх цікавить тільки ігровий результат. Тому на
ігровому уроці в навчальному кабінеті присутня тільки одна людина, що чітко
уявляє, для чого все це почато — вчитель. Ця обставина й визначає педагогічні
принципи впровадження ігрової діяльності у навчальний процес.
Пізнавальна
гра належить до методів стимулювання і мотивації учіння.
Пізнавальні
(дидактичні) ігри – це спеціально створені ситуації , які моделюють реальність,
з якої учням пропонується знайти вихід. Пізнавальний інтерес втримується
завдяки грі, в якій учень виступає активним учасником.
Метод
пізнавальних ігор застосовувався ще в стародавніх дидактичних системах. До
нього повернулися в середині 80-х років , коли в школу почали проникати ЕОМ,
які дозволяють моделювати складні ситуації. Навчальні ігрові програми в
комплексі з технічними засобами навчання вирішують проблеми:
·
збудження і підтримки інтересу до навчання;
·
здобування знань за рахунок власних зусиль в процесі
захоплюючого змагання з машиною (в даний момент з комп`ютером);
·
оперативного контролю і корекції якості навчання.
Арсенал
ігор великий – різноманітні математичні, лінгвістичні ігри, ігри-мандрування,
ігри типу електронних вікторин, ігри з тематичними наборами “Юний біолог”,
“Конструктор”, “Умілець” та ін.
В
останні десятиліття популярними стали симуляційні ігри (лат. – прикидатися).
Пропонується, наприклад, відтворити засідання парламенту, порівнюючи свої дії і
висновки з діями і висновками вчених. Це допомагає учням виявити і зрозуміти
прийняття тих чи інших тверджень, законів.
Дидактичні
ігри бажано широко використовувати як засіб навчання, виховання й розвитку
школярів. У будь-якій грі розвивається увага, спостережливість, кмітливість.
Сучасна дидактика звертаючись до ігрових форм навчання на уроках, вбачає в них
можливості ефективної взаємодії педагога і учнів, продуктивної форми їх
спілкування з властивими їм елементами змагання, непідробної цікавості. У
процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися, самостійно думати,
розвивати увагу. Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються.
Дидактична
гра на уроці – не самоціль, а засіб навчання й виховання. Сам термін “дидактична
гра” підкреслює її педагогічну спрямованість та багатогранність застосування. А
тому найсуттєвішим для вчителя будь-якого предмета, є такі питання:
§
визначити місце дидактичних ігор та ігрових ситуацій у системі інших
видів діяльності на уроці;
§
доцільність використання їх на
різних етапах вивчення різноманітного за характером навчального матеріалу;
§
розробка методики проведення дидактичних ігор з урахуванням дидактичної
мети уроку та рівня підготовленості учнів;
§
вимоги до змісту ігрової
діяльності у світлі ідей розвиваючого навчання;
§
передбачення способів стимулювання учнів, заохочення в процесі гри тих,
хто найбільше відзначився, а також для підбадьорення відстаючих.
Гра
– одна з найважливіших сфер у життєдіяльності дитини, разом із працею,
навчанням, мистецтвом, спортом вона забезпечує необхідні емоційні умови для
всебічного, гармонійного розвитку особистості. Для педагога вона стає
інструментом виховання, що дає змогу повністю враховувати вікові особливості
дітей і підлітків, розвивати ініціативу, створювати атмосферу розкутості,
самостійності, творчості та умови для саморозвитку.
Дидактична
гра – це практична групова вправа з вироблення оптимальних рішень, застосування
методів і прийомів у штучно створених умовах, що відтворюють реальну
обстановку. Під час гри в учня виникає мотив, суть якого полягає в тому, щоб
успішно виконати взяту на себе роль. Отже, система дій у грі виступає як мета
пізнання і стає безпосереднім змістом свідомості школяра.
Рольова
гра.
Головна мета її – розвивати здібності школярів, прищеплювати уміння приймати
правильні рішення. У рольових іграх виявляються особистість учня, його
здібності та перспективи на майбутнє.
Вікторина. Її називають грою
переможців. У ній змагаються, аби швидше й повніше відповісти на поставлені
запитання. Отже, вікторина – це конкурс, під час якого учні самостійно
відповідають на запитання.
Щоб
урок був цікавим і ефективним, на його різних етапах можна використати
кросворди за темами уроку чи розділу. Складаючи кросворд, учитель має
дотримуватися вимог проведення дидактичних ігор. Під час цілеспрямованої
підготовчої роботи учні розв'язують запропоновані кросворди з вивченої теми.
Отже, кросворд, з одного боку, вносить в урок елемент гри, а, з іншого – сприяє
глибшому засвоєнню вивченого.
Добираючи
ту чи іншу дидактичну гру, вчитель має пам'ятати, що процес створення гри
містить ряд станів:
§
вибір теми гри;
§
визначення мети й завдань гри;
§
підготовка й проведення гри
(повідомлення учням теми гри, підготовка унаочнень, проведення гри, підбиття
підсумків).
У навчальних
іграх немає тих, хто програв або виграв, тут виграють усі. Їх можна проводити
на будь-якому етапі уроку. Це дасть змогу виявити знання учня й уміння
користуватися ними.
Розвиваюче
значення гри
Від
уроку до уроку повинні змінюватися сюжети, ігрові ситуації. Поступово цікава
гра, творча композиція слів переростають у справжню навчально-пізнавальну
працю.
Чому
гра так подобається дітям? Тому, що гра дарує радість і захоплення, що сам
процес гри сповнений несподіванок, а результат – таємниця. Але крім
суб'єктивного сприйняття, є, безумовно, глибший вплив гри на людину, на основні
сфери її життєдіяльності: фізичну, емоційно-вольову, інтелектуальну та духовну
(цілісно-смислову).
Слід
зазначити, що гра – це, як правило, переживання, тому найбільш активною під час
гри стає емоційна сфера. Подібно до того як під час перегляду захоплюючого
фільму глядачі стають причетними до його подій, так і в процесі цікавої гри її
учасники можуть забути про все інше. Гра може бути рухливою, поряд з емоційною
активізується фізична сфера дитини, і може бути статичною з точки зору
рухливості тіла – це ігри логічні, ігри на кмітливість, коли разом з емоційною
активізується інтелектуальна сфери (“Біологічний бій”, “Що? Де? Коли?”, “Врятуй
ріки від забруднення”, “Заспокой іншого”, “Подивись радісно” і т. п.)
Проводити
, створювати ігрові ситуації, важливо на кожному уроці.
Систематичне
використання ігор підвищує ефективність навчання. Дидактичні ігри добираються
відповідно до програми.
Комментарии
Отправить комментарий